مخاطبان طرح مهندسی فرهنگی، مدیران هستند 24 آذر 1386، ساعت 16:18 |
|
رییس حوزههنری گفت: مفهوم «مهندسی فرهنگی» از سوی مدیران دچار سوءتعبیر شده است.
به گزارش ستاد خبر سوره مهر وبه نقل از واحد خبر حوزه هنری، حسن بنیانیان، در گفت و گو با برنامه صبح تهران، با بیان این مطلب گفت: منظور مقام معظم رهبری از «مهندسی فرهنگی»، مدیریت فرهنگی نیست، چراکه مدیریتهای فرهنگی درحال حاضر وجود دارند. منظور ایشان این است که میزان کارآیی مدیریتهای ما در بخش فرهنگ پاسخگوی تحولات جدید نیست، با میزان تغییرات فرهنگی تناسب ندارد و باید با تحولی جدید بازسازی شود.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در مدیریت فرهنگی جامعه، تصریح کرد: باید طیف مدیران فرهنگی را، از کسانی که عنوان آنها «مدیر فرهنگی» است، فراتر در نظر بگیریم.
به گفته رییس حوزه هنری، تمامی وزارتخانههای اقتصادی، سیاسی، درمانی و غیره، علاوه بر مختصاتی که برای آنها متصور شده، نقش فرهنگی تاثیرگذاری نیز دارند که اغلب مغفول مانده است.
این مدیر فرهنگی گفت:وقتی که وزیر مسکن و شهرسازی طرح تاسیس خانههای 36 متری را میدهد، باید به تبعات فرهنگی آن نیز توجه داشته باشد و تاثیر آن را روی زنان خانه دار و کودکان مطالعه کند.
بنیانیان با یادآوری گفته مقام رهبری که «هر طرحی یک پیوست فرهنگی میخواهد»، گفت: این یعنی اگر شما برای حل بحران مسکن، به تئوری خانه 36 متری رسیدهاید ، باید به این نیز توجه داشته باشید که یک خانه 36 متری، زن خانهدار را افسرده میکند. البته راه حل آن این نیست که ویلا بسازیم، بلکه باید به ازای این خانه 36 متری، در محیط بیرون از خانه فضایی ایجاد کنیم که کسریهای داخل آپارتمان را برای زن خانه دار مرتفع کند.
وی با اشاره به این نکته که مخاطب طرح مهندسی فرهنگی، تمامی مدیران عرصههای مختلف هستند، پیشنهاد داد: نیروهای نظامی، انتظامی، قوای مجریه، قضائیه و هر نهاد دیگری، باید به داد و ستد خود با فرهنگ توجه داشته باشند و در این زمینه سرمایه گذاری و مدیریت کنند. در این صورت است که به طور طبیعی، برای هنرمندان تقاضا ایجاد میشود که با ابزار هنر به کمک آنها شتافته و داد وستد آن سازمانها را با فرهنگ اصلاح کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای فرهنگی، حق وتو طرحهای وزارتخانههای غیرفرهنگی را دارند یا خیر، عنوان کرد: متاسفانه چنین حقی وجود ندارد و البته، از ابتدا نیز نباید با چنین رویکردی وارد شد. با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق مدیران، نیروهای متدین هستند، باید در جهت توسعه شناخت آنها تلاش کرد و این خود بهترین ضمانت اجرایی است.
بنیانیان در پایان، به لزوم مطالعه عواقب فرهنگی تصمیمگیری کلان کشوری اشاره کرد و گفت: نتایج فرهنگی تصمیمگیریهای مدیران به سرعت ظاهر نمیشود، به همین دلیل، میراث برخی از مدیران برای مدیران بعدی، تنها فرهنگهای تخریب شده سازمانی است.
سوره مهر http://www.iricap.com/
|
|
ویژگیهای آخرالزمان |
|
کنون میدانیم که پیشگوییهای ایزدیان و آسمانیان کم و بیش متحقق شده و تباهی در حال بسط و گسترش است و ما درست در بحبوحة طوفان پلیدی و پلشتی آخرالزمان هستیم و به زودی مصادیق بیشمار و روزافزون اخبار و احادیث را خواهیم دید |
روزی مردی خواب عجیبی دید،
او دید که پیش فرشته هاست و به کارهای آنها نگاه می کند، هنگام ورود، دسته بزرگی از فرشتگان را دید که سخت مشغول کارند و تندتند نامه هائی را که توسط پیک ها از زمین می رسند، باز می کنند، وآنها را داخل جعبه می گذارند.
مرد از فرشته ای پرسید، شما چکار می کنید؟ فرشته در حالی که داشت نامه ای را باز می کرد،گفت: این جا بخش دریافت است و ما دعاها و تقاضاهای مردم از خداوند را تحویل می گیریم.
مرد کمی جلوتر رفت، باز تعدادی از فرشتگان را دید که کاغذهایی را داخل پاکت می گذارند و آن ها را توسط پیک هائی به زمین می فرستند.
مرد پرسید: شما ها چکار می کنید؟
یکی از فرشتگان با عجله گفت:این جا بخش ارسال است ، ما الطاف و رحمتهای خداوندی را برای بندگان می فرستیم .
مرد کمی جلوتر رفت و دید یک فرشته ای بیکار نشسته است
مرد با تعجب از فرشته پرسید: شما چرا بیکارید؟
فرشته جواب داد: این جا بخش تصدیق جواب است . مردمی که دعاهایشان مستجاب شده، باید جواب بفرستند ولی فقط عده بسیار کمی جواب می دهند.
مرد از فرشته پرسید: مردم چگونه می توانند جواب بفرستند؟
فرشته پاسخ داد:
بسیار ساده، فقط کافی است بگویند :
خداجون شکرت
|
سید مهدی شجاعی |
زندگینامه: سید مهدی شجاعی در شهریورماه 1339 در تهران به دنیا آمد. در سال 1356 پس از اخذ دیپلم ریاضی وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد و در رشته ادبیات دراماتیک به تحصیل پرداخت. همزمان وارد دانشگاه حقوق دانشگاه تهران شد و پس از چند سال تحصیل در رشته علوم سیاسی، پیش از اخذ مدرک کارشناسی، آن را رها کرد و بهطور جدی کار نوشتن در قالبهای مختلف ادبی را ادامه داد.
حوالی سالهای 58 و 59 یعنی حدود بیست سالگی اولین آثار او چه در مطبوعات و چه در قالب کتاب منتشر شد. حدود هشت سال مسئولیت صفحات فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیری ماهنامه صحیفه را به عهده داشت. سالهای متمادی نیز سردبیری مجله رشد جوان را به عهده داشت و همزمان در سمت مدیر انتشارات برگ و انتشار حدود سیصد کتاب از نویسندگان و هنرمندان و محققان کشور همت گماشت. مسئولیت داوری چند دوره از جشنواره فیلم فجر و جشنواره تئاتر فجر و جشنواره فیلم کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات از فعالیتهای هنری و فرهنگی او طی سالهای 65 تا 75 به شمار میرود.
او اگرچه رشته تحصیلیاش ادبیات نمایشی بوده و چند نمایشنامه هم به دست چاپ سپرده، اما بیشتر بر روی داستاننویسی متمرکز شده و مجموعههای متعددی از داستانهای کوتاه و بلند را به کاروان تاریخ ادبیات ایران، هدیه کرده است.
از دیگر آثار هنری سید مهدی شجاعی، قطعات ادبی اوست که در قالب چند کتاب روانة بازار نشر شده است. فیلمنامههای «بدوک»، «دیروز بارانی» و «پدر» کارهای سینمایی مشترک او با مجید مجیدی و فیلمنامه «چشم خفاش» و «قله دنیا» کارهای سینمایی مشترک او با بهزاد بهزادپور است. از دیگر فیلمنامههای سید مهدی شجاعی میتوان به «کمین» و «آخرین آبادی» اشاره کرد که توسط کانون پرورش فکری کودکان ساخته شدهاند.
شجاعی، در زمینه ادبیات مذهبی، باب تازهای را گشود و قالبهای نوین داستاننویسی را در این عرصه تجربه کرد. کتابهای «کشتی پهلوگرفته»، «پدر، عشق و پسر»، «آفتاب در حجاب»، «از دیار حبیب»، «شکوای سبز»، «خدا کند تو بیایی» و «دست دعا چشم امید» حاصل تجربیات او در این زمینه است. ادبیات کودک و نوجوان بخش دیگری از فعالیتهای ادبی جدی و مستمر سید مهدی شجاعی به شمار میرود. او در این زمینه تاکنون به تألیف و ترجمه بیش از صد کتاب مبادرت ورزیده است. سرپرستی دایرةالمعارف امام حسین(ع) از دیگر فعالیتهای تحقیقی او به شمار میرود که تاکنون 10 مجلد آن منتشر شده است. او هماکنون نگارش فیلمنامه سریالی شهید چمران را به پایان برده و فیلمنامه سریالی حضرت یوسف(ع) را در 26 قسمت نوشته است.
سید مهدی شجاعی ضمن عضویت در هیئت مدیره کانون پرورش فکری، هماکنون مدیر مسئول انتشارات «نیستان» میباشد.
کتاب رزیتاخاتون و آیینه زار استاد هم خیلی خواندنی است